מהו מערך אבטחה

מערך אבטחה אמור לתאר תכנית עבודה מסודרת של צוות מקצועי. אפשר להתאים אותו בצורה ייחודית לצרכים של הלקוחות ולדרישות שלהם, כמו גם להבדלים בין הציפיות של הסקטור הפרטי בהשוואה לסקטור העסקי והמוסדי. בנוסף, האחריות על הקמת המערך היא של חברת האבטחה – אך יש צורך בתיאום ציפיות מול הלקוחות. במסגרת תיאום הציפיות הזה, מגדירים את רמת והיקף הסיכון וכך מתכננים מערך שיהיה אפקטיבי עבור אבטחה יסודית.

מלבד האמור לעיל, אפשר לתכנן מערך אבטחה סביב אישים או סביב שיקולים גיאוגרפיים. המטרה היא לאבטח אישים חשובים שעוברים ממקום למקום, הדגש הוא על דינאמיות ועל זמינות גבוהה של צוות מוביל. לעומת זאת, באבטחה של אזורים מסוימים אפשר להשעין את האבטחה על ארגז כלים סטטי יותר כגון מצלמות אבטחה, עמדות שמירה, מחסומים וכן הלאה.

מערך אבטחה

הבדלים בין סוגי מערכי אבטחה

  1. הגנתי או תוקף – מערך אבטחה יכול להיות הגנתי או תוקף. בשדה האזרחי, רוב מערכי האבטחה נוטים לצד ההגנתי והמטרה שלהם היא למנוע הסגת גבול, פריצות, גניבות וכן הלאה. לשם השוואה, בצבא משתמשים גם במערכים תוקפים ואקטיביים.
  2. רמת ודרגת הסיכון – מערך אבטחה יכול מטבע הדברים להתאים לרמות סיכון שונות. בשביל להתאים את מערך האבטחה לנסיבות, צריך לבדוק מה דרגת הסיכון וממה היא נובעת. הגדרה מוקדמת של רמת הסיכון חשובה, כי היא קובעת לדוגמה כמה מאבטחים ירכיבו את המערך ואיזה ציוד יעמוד לרשותם.
  3. מתחם הכניסה – רוב מאמצי האבטחה מושקעים במתחם הכניסה. הנחת המוצא היא שככל שמתחם הכניסה יהיה מאובטח ושמור יותר, כך יירד הסיכוי לחדירה מוצלחת של גורמים עוינים. בשביל לאבטח את מתחם הכניסה, מגדירים את המיקום הספציפי שלו ודואגים לנראות. בשביל למנוע את תעוזת היריב ואת ניסיונות הכניסה בצורה לא מורשית, צריך להדגיש הנחיות בולטות ולנקות את הכניסה מחפצים לא קשורים.

מה הקשר בין נהלים לבין מערך אבטחה?

הטעות הנפוצה גורסת שהקמה ותכנון של מערך אבטחה מבוססים על שימוש בציוד טכנולוגי בלבד. זה נכון שלציוד הטכנולוגי יש חשיבות רבה מאוד בכל מה שנוגע לנראות של הכניסה וליצירת הרתעה, אך לא פחות חשוב להגדיר נהלים ברורים. בסופו של דבר, הנהלים הם אלו שמשפיעים על עבודת המאבטחים ואמורים להעניק להם שליטה במתרחש.

את הנהלים מגדירים לאור הצורך בשליטה תפעולית ואבטחתית. רוב הנהלים מבוססים על עקרונות שמשותפים למערכי אבטחה שונים, אך חלק מהם עוברים התאמה בהתאם לדרישות שמגיעות מהשטח. חוץ מזה, אפשר לעדכן את הנהלים תוך כדי תנועה – כמו למשל בגלל אירועים ביטחוניים, בעקבות סיכונים חדשים שלא היו קיימים בעבר או על רקע התראות.

בסופו של דבר, תכנון מערך אבטחה היא משימה שנמצאת בידיים של אנשי מקצוע שמתמחים בכך. אותם אנשי מקצוע אמורים לקחת אחריות מלאה על כל מה שקורה בכניסה ובתוך המתחם, לרבות הכשרה של מאבטחים מנוסים. במקביל, חברת האבטחה יכולה לשלב ציוד מתקדם על מנת לאבטח סוגים שונים של מבנים ומוסדות.

דילוג לתוכן